Ga naar hoofdinhoud

Paard kreupel na positief koopadvies door dierenarts, wat nu?

Foto Lonneke Ruesink
Vraag: Ik heb twee maanden geleden een paard aangekocht van een handelsstal. Voor aanschaf heb ik een aankoopkeuring laten verrichten. Bij de röntgenologische keuring is een fragment geconstateerd, maar deze had volgens de dierenarts geen schade veroorzaakt, waarop de dierenarts mij een positief aankoopadvies gaf. Ik heb het paard gekocht, maar na een maand werd het dier kreupel. Na onderzoek bij een andere dierenarts blijkt dat de kreupelheid door het fragment is veroorzaakt. Het fragment verwijderen is geen optie, omdat het niet op een gunstige locatie is. Daardoor is geen garantie op herstel te geven. Kan ik het paard teruggeven aan de voormalige eigenaar of is het mogelijk de dierenarts aansprakelijk te stellen?

Antwoord Schelstraete Advocaten

Een tweetal maanden geleden heeft u als particulier een paard gekocht van handelsstal. Ten behoeve van deze aankoop heeft u een aankoopkeuring laten verrichten door een keuringsdierenarts. Ondanks het feit dat tijdens de röntgenologische keuring een fragment geconstateerd werd, maar dit fragment op dat moment geen schade had veroorzaakt aan het omliggende weefsel, werd toch een positief aankoopadvies verstrekt door de dierenarts. Een maand na aankoop blijkt het paard kreupel en uit nader onderzoek door een andere dierenarts c.q. kliniek is gebleken dat de kreupelheid toch wordt veroorzaakt door dit fragment in de knie. De optie om het fragment te verwijderen is geen reële optie omdat het fragment zich daarvoor volgens de dierenartsen in een te ongunstige locatie bevindt en bovendien geen garantie op herstel te geven is. Bovendien zijn er met een dergelijke operatie aanzienlijke kosten gemoeid en een lange periode van revalidatie. De vraag die dus voor ligt is of u als koper recht heeft op teruggave van het paard en restitutie van de aankoopsom. En is het mogelijk om de dierenarts aansprakelijk te stellen in deze situatie?

Of het mogelijk is om het paard aan de verkoper te retourneren hangt af van een aantal punten. De koper is een consument en de verkoper een professional. Aangezien het probleem zich binnen zes maanden na aankoop heeft geopenbaard geniet de koper in dit geval dan ook de zogenoemde consumentenbescherming. Dat wil zeggen dat de koper in beginsel niet zal hoeven aantonen dat het probleem al bij aankoop aanwezig was, maar dat de verkoper dient aan te tonen dat het probleem bij aankoop niet aanwezig was. Echter, het fragment in de knie was met zekerheid al bij aankoop aanwezig. Sterker nog, het was bij de koper al bekend dat er een fragment in de knie zat. Ondanks deze wetenschap is het paard toch aangekocht omdat de dierenartsen er blijkbaar geen heel groot probleem in zagen. Met andere woorden, het risico van dit fragment heeft de koper bewust genomen. Er is dan ook geen sprake van een ‘verborgen gebrek” omdat dit gebrek in kwestie niet verborgen was, maar juist bekend bij alle partijen. Het aansprakelijk stellen van de verkoper zal in dit geval dan ook weinig kansrijk zijn, aangezien de verkoper geleverd heeft conform hij heeft verkocht, namelijk een paard met een fragment in de knie. Dat dit fragment toch voor problemen is gaan zorgen, kan de verkoper niet tegengeworpen worden. Er is immers een keuring verricht naar aanleiding waarvan dit risico bewust is genomen.

De volgende vraag die zich dan voordoet is of het mogelijk is om de dierenarts aansprakelijk te stellen die u een positief aankoopadvies heeft gegeven op basis waarvan u het paard heeft aangekocht. Die vraag zal alleen beantwoord kunnen worden nadat een expert of een onafhankelijke deskundige zich heeft gebogen over de vraag of de dierenarts hier een verwijt gemaakt kan worden of niet. De keurende arts heeft het fragment namelijk wel geconstateerd, maar op dat moment was de toestand in de knie blijkbaar zodanig dat niet snel schade door het fragment te verwachten was. De vraag is natuurlijk of dat ook inderdaad zo was, maar daar zal alleen een deskundige een antwoord op kunnen geven. Indien een deskundige van mening is dat de keuringsarts op basis van zijn bevinden geen positief aankoopadvies had mogen verstrekken, is het mogelijk om de dierenarts aansprakelijk te stellen voor de door u als gevolg van dit eventueel onterecht verstrekte advies geleden schade. Het is echter ook mogelijk dat de deskundige tot het oordeel komt dat de keuringsarts op basis van de situatie ten tijde van de aankoop wel een positief aankoopadvies had mogen verstrekken en dat het niet voorzienbaar was dat het fragment op zo’n korte termijn voor problemen zou gaan zorgen. In dat geval zal het aansprakelijk stellen van de dierenarts waarschijnlijk niet slagen. De vraag of een actie jegens de keuringsarts hangt dus af van de vraag of hem in dit geval een verwijt gemaakt kan worden en die vraag kan alleen beantwoord worden door een deskundige dierenarts.

Klik hier voor alle adviezen van Schelstraete Advocaten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.