Vooral in Duitsland wordt er mee gepronkt: ‘Meer dan de helft van de collectie naar het buitenland verkocht’ of ‘Veilingtopper naar Rusland’ zijn zomaar wat willekeurige koppen van persberichten verstuurd door Duitse organisaties van veilingen op de hengstenkeuringen. “De hengstenkeuring is de ultieme etalage voor de fokkerij. Liefhebbers vanuit de hele wereld richten dan de ogen op jouw fokkerij en daarmee kun je in de veiling je voordeel doen”, vertelt veilingmeester Uwe Heckmann, die in dienst is van het Oldenburger stamboek, maar daarnaast ook de hengsten in Holstein en Trakehnen onder de hamer brengt.
Ook in Nederland wordt er zo tegenaan gekeken: “De hengstenkeuring biedt een geweldig platform voor de handel”, zegt Irene Wolfs, die bij het KWPN verantwoordelijk is voor de afzetbevordering. “De KWPN-hengstenkeuring staat in de belangstelling over de hele wereld. De mensen die in Den Bosch zijn of de keuring op een andere manier volgen, staan niet dagelijks bij elke fokker op de stoep”, legt Wolfs uit.
Aanzien
De buitenlandse interesse speelt volgens zowel Wolfs als Heckmann een grote rol bij de veilingen. “Het doel bij een veiling is in de eerste plaats natuurlijk een paard voor een zo goed mogelijke prijs te verkopen. Of dat binnen of buiten Nederland is, maakt in wezen niet veel uit. Toch schatten wij de waarde van buitenlandse investeerders hoog in, via de veiling worden eventueel nieuwe markten aangeboord en daar heeft de gehele KWPN-fokkerij baat bij”, zegt Wolfs. Uwe Heckmann doet er nog een schepje bovenop: “Het schept een soort van aanzien. Als een fokker een paard verkoopt naar Amerika of een ander ver land, denken veel mensen: ‘dan moet het wel om een goede gaan’. Bij veilingen is dat niet anders. Daarnaast kan een paard in het land van aankoop reclame maken voor het stamboek. Als ik een heel stel Oldenburgers verkoop naar China en die doen het daar goed, gaan meer Chinezen zich melden bij ons.”
Verschillen
Ondanks de gedeelde ideeën over het belang van buitenlandse interesse zijn de verschillen tussen de Duitse veilingen op de hengstenkeuringen en de KWPN Select Sale groot. Op de Duitse veilingen brengen de paarden gemiddeld een hoger bedrag op en schaffen buitenlanders vaak gretiger aan. De oorzaak hiervan is volgens Wolfs dat er op de KWPN Select Sale geen goedgekeurde hengsten worden verkocht en in Duitsland wel. “Hier moet je aan de buitenlanders uitleggen dat ze een aangewezen hengst kunnen kopen, maar geen goedgekeurde”, zegt Wolfs. “Dat vinden buitenlanders die niet bekend zijn met ons selectiesysteem soms lastig om te begrijpen. Ze kunnen het bijvoorbeeld moeilijk bevatten dat een kampioen van de keuring nog geen goedgekeurde hengst is.”
De rol van het stamboek
“Als je alleen naar de veilingresultaten kijkt, is het veel beter als het selectiesysteem wordt aangepast. Maar dat is in mijn ogen kortzichtig. Op lange termijn hebben wij veel baat bij het huidige selectiebeleid van het KWPN. De KWPN-fokkerij staat overal ter wereld hoog aangeschreven en er worden KWPN’ers over de hele wereld verkocht.” Daarmee komt Wolfs direct op de rol van het stamboek die in Nederland verschilt ten opzichte van Duitsland. “In Duitsland brengt het stamboek daadwerkelijk de paarden veelvuldig aan de man, bij het KWPN zijn we veel meer bezig met het neerzetten van het merk ‘KWPN’. We proberen iedere dag te zorgen dat steeds meer mensen weten wat het KWPN inhoudt en wat voor paarden er in Nederland te vinden zijn. De particuliere handel is in Nederland zo goed ontwikkeld dat het ook niet direct nodig is dat we ons hierin mengen.”
Volgens Heckmann is de veiling juist een zeer welkome aanvulling op de particuliere handel. “Op een veiling komen vaak een stel geïnteresseerden bij elkaar, die niet direct bij elke verkoper in de ‘achtertuin’ staan. Daarnaast verkopen we veel paarden direct van de fokker. Als die paarden in de particuliere handel terecht zouden komen, zitten er vaak nog weer twee of meer commissionairs tussen. Het stamboek rekent ook een premie, maar er zit dan meestal minder ‘tussen’. De omstandigheden voor de verkopers zijn in mijn ogen goed.” Verder denkt Heckmann dat openbare verkoop voor veel positieve reclame zorgt. “Als we een 2,5-jarige hengst voor 800.000 euro verkopen staat dat in alle kranten. Betere reclame kun je niet hebben.”
Bron: Horses.nl/De Paardenkrant Extra