Nu het KWPN op zoek gaat naar een Hoofd Fokkerijzaken en Trainingscentrum is dat misschien wel iets om in gedachte te houden: een aanspreekpunt bij het KWPN waar hengsteneigenaren als klant worden behandeld. Mijn persoonlijke ervaring op dit gebied is beperkt, maar ik begrijp dat er onder hengsteneigenaren veel kritiek is op het communicerend vermogen van het KWPN.
Verdiende loon
Jaren geleden wilde ik graag iets weten over het verrichtingsonderzoek alvorens een hengst hiervoor aan te melden. Vijf dagen na het verstrijken van de inschrijftermijn kwam het antwoord op de door mij gestelde vraag. Ik dacht toen dat dat mijn verdiende loon was voor al mijn kritische stukjes. Maar de kritiek op de communicatie rond de hengstenselectie hield aan. Tot op de dag van vandaag.
‘Erg onprettig’
Rob van Puijenbroek – niet bepaald van het opruiende type – is blijkens zijn Facebook-pagina helemaal klaar met het KWPN. Hij moest zijn hengst Kostolany B ophalen wegens trainingsachterstand, als gevolg van de rhino-uitbraak, en schrijft: ‘Ik moet zeggen dat ik erg veel moeite heb met de manier waarop het KWPN met zijn klanten communiceert en het hele onderzoek ook als erg onprettig ervaar’.
Ook Eugène Reesink had in de rhino-periode een negatieve ervaring met een hengst in het verrichtingsonderzoek. De kern van zijn kritiek: slechte communicatie en gebrekkige zorg. “Als ik deze hengst bij een ruiter had gestald, had ik tegen hem gezegd: jij krijgt van mij geen paard meer te rijden.”
Niet meer commercieel dominant
We moeten oppassen dat hier niet het hele KWPN wordt weggezet. Maar de hengstenselectie is wel een belangrijk traject waarmee het KWPN zich positief kan onderscheiden van andere aanbieders. Het KWPN is niet meer het commercieel dominante stamboek waar hengstenhouders op zijn aangewezen. Meer en meer zijn hengsten ook via concurrerende stamboeken te exploiteren.
Klanten
Daarom zal er veel afhangen van de persoon die de vacature op inspectie gaat invullen. Dat moet een grote communicator zijn, iemand die fokkers en hengsteneigenaren ziet als klanten. Dat nieuwe foktechnische gezicht van het KWPN moet de rest van de organisatie meekrijgen in het besef dat er achter die paarden in het KWPN-centrum mensen schuil gaan. Die netjes behandeld willen worden. En anders hun heil elders zullen zoeken.
Dirk Willem Rosie, hoofdredacteur
[email protected]